fredag 24 september 2010

Badbyxor

Molly älskar att simma! När vi skulle köpa första outfiten gick jag från affären utan simbyxor och med munnen som en stor fågelholk...

Konversationen var helt galen.

Expediten: Vill du ha hjälp?
Jag: Nja, jag tittar lite på simbyxor.
Expediten: Jaha, pojke eller flicka?
Jag: Ja... en flicka, men alltså, det spelar väl ingen praktisk roll. Är det inte viktgast att det är rätt kilo? Finns det olika modeller?
Expediten: Ja, vi har de här i tjejfärger.
Jag: Jaha, jag vill se alla färger.
Expediten: Jaha (visar med handen över hela ställningen), men (tillägger hon mycket glad) vi har även baddräcker!
Jag: Nja, det känns ju inte så praktiskt... (bara tanken på att ha ytterligare ett moment i påklädningen och avklädningen kändes liiiite främmande).
Expediten: Nääähää, det kanske det inte är (något tilltufsad).
Jag: Tack och hej!

Sedan ringde jag till simläraren som sa att hon bara hade några badbyxor inne, MEN tyvärr inga tjejfärger. Sedan visade sig att de var för små...

Inför hösten simning kom ett glatt mail om byxor...

Nu finns det åter badbyxor i alla storlekar för både flickor och pojkar.

Vad är skillnaden? Om jag gillar blått kommer Molly ta skada? Om jag gillar rosa kommer Molly ta skada? Varför inte ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2?

2 kommentarer:

  1. Jag brukar säga till min femåring att det finns inget som heter tjejfärg eller killfärg... Det finns bara färger och alla har olika favoriter... I somras ville Charlie ha en rosa keps men sen ville han inte använda den, han hade fått vetskapen att det tydligen var en sk, tjejfärg... Så sen dess har den legat i lådan förutom när Melker har tagit på sig den, för han älskar rosa. Men idag sa Charlie att han ville ha den. Jag blir en stolt mamma som har en son som vågar vara den han är och jag kommer att fortsätta intala han att han duger som han är och att han har rätt att vara den han är... Tråkigt att du fick ett sådant konstigt bemötande, hoppas det finns flera affärer på ön med badbyxor... kram på er ♥♥♥ Eva

    SvaraRadera
  2. Kloka Eva! Du är ständigt närvarande i Mollys uppfostran (tänk: "erbjud alternativ" när hon gör något du inte vill uppmuntra.... OCH ny napp kan ge nya (sov) möjligheter.... <3

    SvaraRadera