tisdag 24 april 2012

112 ambulansfärd och sjukhusvistelse

Bloggen har legat i träda. Livet kom liksom emellan. Först med all vardag. Trädgårdsfix. Snuviga och febriga barn. Sedan med dramatik och omskakande.

I fredags fick Agnes kramper när vi satt och fikade. Feberkramp var min reflexmässiga diagnos och ryckte upp henne ur matstolen och sprang ut på trappan. Molly kom med och undrade vad vi höll på med. Jag förklarade att Agnes inte mådde bra och att jag behövde ringa till doktorn. Kanske kunde hon hämta telefonen? Och storastorastorasyster gick iväg in och kom tillbaks med telefonen. 112 och en ambulans på väg. Organiserade iväg Molly till kusiner. Konsulterade sedan vidare med alarmcentralen. Febernedsättande till Agnes. Hängde sedan skötväskan över axeln, slet åt mig jacka, overall, plånbok och telefon för att sedan vänta in ambulansen ute i den svala luften.

Agnes hade fått febernedsättande kvällen före men på morgonen var hon pigg och lekte på som vanligt så jag gav inget febernedsättande. Gissa om jag har fundera på OM jag givit henne då kanske det inte hade hänt. Om jag hunnit tagit tempen när hon kom in från vilan.... Om....

Uppmaningen nu från sjukhuset var nu att ge febernedsättande vid 38,5 i fortsättningen.

Allt gick bra. Det var feberkramp och vi fick spendera två nätter på barnavdelningen i isolering. Kanske skriver jag mer sen kanske inte.

Tacksamheten är stor att vara hemma igen och ha två ungar liggandes på verandan.

4 kommentarer:

  1. Oj vad läskigt!

    Jag brukar vara väldigt restriktiv med febernedsättande om E:s humör är gott, men jag ska nog känna efter lite bättre nu när jag läst det här.

    SvaraRadera
  2. Det är läskigt med feberkramper! Vår M har haft det 2 gånger hittills, 3 dje gången hann vi parera upp de innan krampen kom. Varje gång han blir sjuk börjar oron smyga sig på och man är ständigt på din vakt eftersom det går så fort, iallafall för honom. Tur att kramperna inte är så långvariga (fast det känns som en evighet) Jag har även läst att kramperna kan växa bort, så vi satsar på det :)
    "Kramar om"

    SvaraRadera
  3. Kusligt att höra, hoppas ni alla mår bra igen! Stor kram

    SvaraRadera
  4. JennY: Ja, läskigt var det! Det där med att vara restriktiv med febernedsättande är något jag också hört. När jag sedan kom till sjukhuset var det aldrig någon som nämnde det. Feber och feberkram är inget farligt säge rde men inget jag önskar någon annan att uppleva.

    Sofia: Jag läste att kramper inte gick att avstyra men jag upplevde att vi gjorde just det dag två på sjukhuset. Med febernedsättande och svalka.

    Ida: Tack <3 Hoppas du har det bra!

    SvaraRadera