tisdag 10 april 2012

Släng inte krukväxten i komposten

Långa bilfärder bjuder på fin radiolyssning.

Så någonstans utanför Västerås fick jag lära mig att våra krukväxter kan vara besprutade med Bonsi som är ett växthämmande medel. Det vill jag inte ha i komposten så hädan efter ska jag aldrig lägga gamla krukväxter i komposten.

Vissa importerade krukväxter kanske man ska undvika att slänga på komposten eftersom de kan vara benhandlade med retarderingsmedlet Bonsi. Bonsi är ett kemiskt preparat som används för att hämma växtens utveckling. Den aktiva substansen i Bonsi är långlivad och kan förorena kompostjorden, det säger Peter Bergquist som är växtskyddsexpert på Kemikalinspektionen. Andra växter man försöker odla i Bonsi-förorenad kan stanna i växten.

Läs och lyssna mer här >>>

2 kommentarer:

  1. Usch och fy!

    Mitt bästa tips för krukväxter är att ta sticklingar från andra. Själv tror jag att alla mina krukväxter har sitt ursprung hos min mormor. :-)

    SvaraRadera
  2. Härligt med mormorsticklingar! Det är ju det där med ursprung till alla saker. Med risk för att låta konservativ men var det inte bättre förr på den fronten...

    SvaraRadera