torsdag 22 juli 2010

Det händer i Hebron

Det är inte var dag som händelser i Hebron bryter igenom den svenska nyhetsbariärren. När jag var i Hebron våren 2008 firades den judiska högtiden Purim. De israeliska bosättarna valde att "fira" Purim med att attackera den palestinska skolan som ligger granne. Ingenting i media. Tänk er tvärt om. Att palestinska extremister skulle attackera en israelisk skola och försöka bränna ned den. Skulle det träna igenom nyhetsbarriären?

Nu har en svensk man som var i Hebron via ISM gripits för att ha attackerat en soldat. jag känner inte till fallet men inser att när jag läser reagerar jag ofta på ordval eller generaliseringar som gör att bilden förenklas eller misstolkas. DN/TT skrev om det igår >>>

De skrev bla att "Demonstrationerna varje lördag riktas mot att gator stängts av för palestinier så att de inte kan nå Hebrons stora affärscentrum." Det stämmer väl inte riktigt helt. Demonstrationerna hålls för att palestinierna inte kan använda den stora gata Al shuhada street och angränsade gator som går genom det som en gång var Hebrons, jag hela södra Västbankens marknad. Nu har israeliska bosättare och soldater tagit över detta centrum och de palestinier som fortfarande bor kvar får ta sig bakvägen hem. På Youth agaist Settlements hemsida kan du följa demonstartionerna >>>

Israeliska MR-organisationen B'Tselems hemsida är också värt ett besök för att få en bild av Hebron >>>

I mitt resebrev Keramikaffären på en förbjuden gata från år 2007 skriver jag bla:


Israeliska fredsrörelsen och jurister arbetar för att Al Shuhada street ska öppnas igen. Högsta domstolen i Israel har slagit fast att gatan ska vara öppen för palestinier, israeler och internationella, men det beslutet har inte implementerats. Så sent som i december 2006 tändes hoppet igen för palestinierna som har hus och butiker på Al Shuhada street. Den israeliska organisationen för medborgliga rättigheter, ACRI, hade fått ett svar från den israeliska militärens rådgivare i rättsliga frågor som uttryckligen skrev att det varit ett misstag att gatan varit stängd för palestinier i sex år. Hoppets spreds i Hebron, palestinier tillsammans med israeliska fredsrörelsen gick på Al Shuhada street, men sedan bestämde militären återigen att stänga gatan. De palestinier som fortfarande bor kvar på Al Shuhada street fortsätter att klättra på taken för att komma till sina hus.

Under min tid som följeslagare anklagades Mary, en australiensisk 75-årig kvinna för att ha attackerat en soldat. Hon hade lagt sina kalla händer i hans ansikte för att visa hur kalla de var. Hon hölls kvar vid en av Hebrons vägspärrar av säkerhetsskäl, eller i väntan på ja... bättre tider? Hon lärde sig en läxa. Rör aldrig en soldat. Hennes engagemang för framför allt skolbarnen i Hebron slutade nog där. Hon förvisades och jag tror inte att hon haft möjlighet att komma tillbaks.

Här kan du läsa mina reflektioner där bla Mary finns med >>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar