lördag 27 november 2010

Meny goes Indien

När jag packade upp flyttkartonger i huset lyssnade jag på Meny i P1 som hade indiskt tema. Så här ska jag laga min Aloo Gobi nästa gång:

Aloo Gob

2 medelstora finhackade lökar
450 g potatis i 2 cm stora bitar
1 litet blomkålshuvud skuret i 2 cm stora bitar
½ tsk mald gurkmeja
1 tsk chilipulver
1 tsk mald spiskummin
1 tsk salt
2 hackade tomater
1 tsk socker
150 g ärtor
2 msk matolja
garam masala

Gör så här:
Hetta upp oljan i en kastrull på ganska stark värme. Fräs löken i 3-4 minuter tills den är brynt. Tillsätt potatisen samt blomkålen och rör om, tillsätt gurkmejan, chilipulver, spiskummin, saltet, tomaterna och socker. Fräs under omrörning i 2-3 minuter.

Tillsätt ärtorna, lägg på locket och sänk värmen samt låt fräsa i ca 20 min på ganska svag värme - tills potatisen samt blomkålen är mjuka. Rör om ett par gånger under tiden så att grönsakerna inte bränner vid. Strö över Garam Masala före servering.

Och av överblivna poatisar blir det Aloo Tikki

Aloo Tikki:
500 g kokta potatisar delade i små bitar
½ tsk socker
20 g hackad färsk koriander
½ tsk spiskummin
2 hackade gröna chili
1 liten hackad gul lök
Salt och olja till stekningen

Gör så här:
Blanda alla ingredienserna och gör det till en slags deg. Gör sedan små potatisplättar. Stek dem i en panna tills de blir gyllenbruna. Servera dem varma med en mango chutney, ketchup eller chilisås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar