söndag 7 november 2010

Plocka oliver i Palestina

Ett paraply, en israel, en palestinier, ett budskap. Min bild från en demostration mot muren 2006.


En fd KFUK-KFUM kollega och vän har varit i det heliga håliga landet! Hon är numera + 70 år och pensionär och passade på att även ha lite eget program innan själva "olivplockningsprogrammet" startade".

Hennes bilder hittar du på Vagabond, där hon också skrivit bildtext till de flesta bilderna. Så här skriver hon kort själv om resan....

Nu äntligen har jag landat - nästan - efter min palestinaresa och varit hemma i över en vecka. Det är ett jättefint program. Vi var 70 personer i två grupper samt en hel del som kom med någon enstaka dag för att plocka oliver. Från Sverige var vi fyra - jag och min väninna/gamla arbetskamrat Barbro - samt ett par från Jönköping Zoltan och Anna. Både Barbro och Zoltan hade varit i Palestina som ekumeniska följeslagare i SEAPPI-programmet. Den yngste i vår grupp var 12 år och reste med sin mamma som jobbat på kibbutz i sin ungdom. Den äldste var 83 och har varit med i många år.

Det kändes väldigt meningsfullt att medverka i olivskörden och underlätta för de bönder som haft oturen att inte kunna ha fri tillgång till sin egen mark på grund av bosättningar, säkerhetsvägar och allt vad israelerna kan hitta på. Det var också roligt att träffa israeliska fredsorganisationer, gamla vänner inom KFUK och KFUM samt att se kommersen i Gamla stan både i Jerusalem och Hebron. Inte förrän nu har jag förstått hur israelserna grepp om Jerusalem hårdnat i smyg och även i en helt öppen prioritering av utrensning. Vittnen till israelers övergrepp vågar inte vittna osv. Hörde många sorgliga historier.

Här hittar du bilder från olivplockningen, Jerusalem, betlehem, muren >>>

Här från dagen i Hebron >>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar