söndag 26 juni 2011

Dagens milötips: Lukta lite svett

Träningskläder som inte ska lukta svett? Tydligen är det som gäller. Haglöf med flera stoppar silver i kläderna för att vi inte ska luka svett! Silvret stannar dock inte kvar så länge i kläderna utan hamnar sedan i våra avlopp och vidare i vattendrag.

Häromdagen lyssnade jag på radion där de tog upp problemet. Kanske var det en repris för jag hittar inte programmet på webben, men infon finns där.

Silver i vattendrag minskade rejält under några år, bland annat tack vare att digitalfotot ersatt gamla framkallningsprocesser där silver ingick. Men 2008 ökade silverinnehållet i slammet från reningsverken igen. Kopplingen kan göras till det bakteriedödande silvret i träningskläder.

Jaha, vad kan vi göra åt detta då?

Ja... Svenskt vatten och Naturskyddsföreningen gjorde en KO anmälan.

Mitt bidrag är att avstå. Avstå från inköp. Jag kommer inte lockas in i detta försäljningstrick vid eventuella investeringar i träningskläder. Än så länge duger mina t-shirts bra för de lufsande metrar i löparskorna.

Och svetten är ju en del av själva träningen. Miljövänligt värre :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar