torsdag 19 januari 2012

Botemedel för shoppingsugna

Bild från Sveriges radio där Bob Hansson sommarpratade jul 2003. Klicka på bilden så hittar du sommarpratet.



Ett plagg som fått människor att lida kan aldrig vara ett vackert plagg.

/Mahatma Gandhi/Bob Hansson

Bob Hanssons bok Vips så blev det liv var min kvällslektyr runt jul. Ett lästips!

På Bob Hanssons blogg hittade jag ett stycke ur boken som handlar om den indiska klädindustrin. Bob är i Indien och har handlöst förälskat sig i en indisk kvinna. Innan det kan bli aktuellt för någon närmare relation måste han, av olika anledningar, träffa alla hennes bröder och bli "godkänd". I detta avsnitt är han hos en av bröderna, ägaren av en klädfabrik, och ska nu arbeta i industrin.

- Sir, I think it’s factory time.
Betjänten log och förde huvudet åt sidan som en fågel. Genom fönstret hördes radioskval och någon gata bort skällde hundar.


På vägen åkte vi förbi ett landskap med torkande tyger i alla möjliga färger. Fotbollsplansstora områden täckta av orange och rosa tyger. Kilometerlånga ställningar med röda och ljusblå sjok som fladdrade i vinden. Som en oändlig åker där det enda som växte var färg.

När vi kom fram låg ångorna täta över fabriken. Jag visades runt. Blekning, färgning och tillskärning och till sist en stor sal full av tunna bruna människor som sydde. Allt Neendi tillverkade var export quality. Han sålde till Europa, mest Polen men också Schweiz.

- Do you know how to sew?
Jag skakade oroligt på huvudet.


- Ok. Then you can start with bleaching. It’s very important to know everything from the start.
Vad menade han? Skulle jag bleka kläder?


Läs vidare om vad Bob upplever under sin dag i fabriken här >>>

Jag åkte till Stockholm efter att ha läst boken och kom hem med en slips från Myrorna med elefanter på. Någon gång kan den nog hamna runt min svågers hals (hans fru samlar på elefanter....).

Slutsats. Just det stycket i boken dämpar ditt intresse för att konsumera mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar