torsdag 26 januari 2012

Chokladbröd

Efter Molly och Agnes kakfest i Mollys säng lovade jag recept på dessa ljuvliga kakor. Passar lika bra direkt från frysen. Det är iallafall så jag oftast äter dem. Både nu och när jag som liten nallade kakor utan att mamma såg....

Mammas chokladbröd
200 gram smör
3 msk kakao
3 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
2 dl socker

Gräddas mitt i ugnen på 175 grader i ca 10 minuter

Rör margarinet och vaniljsockret mjukt. Blanda mjöl och kakao och rör ner i bunken. Rör ihop och tillsätt sedan lite socker i taget. Jag brukar använda degkrokarna på elvispen till allt... Dela degen i fyra delar och rulla till fyra långa korvar. Lägg två korvar på varje plåt. In i ugnen och låt sedan svalna något innan du skär små kakor (som kokakakor).

För övrigt ska jag prova att röra ner riven squash i nästa kladdkaka jag gör. Vi börjar bli lite gottegrisar här så med zucchini i kakan så kan en bit även innehålla vitamin C, vitamin A, folsyra och kalium. Återkommer om det lyckas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar