fredag 5 augusti 2011

Orka stänga av - eller inte

Det finns så mycket vackert i världen. Och så mycket skit. Så mycket som inte är som det borde.

Människorna vid Afrikas horn svälter. Det vet vi nu. Men inte har de mått så vidare värst innan heller. Men nu vet vi. Media har hittat dit. Och rör vid våra hjärtan. Petar på våra bölder och påminner oss.

Det finns så många historier som behöver berättas. Hur ska vi orka lyssna? Hur ska vi orka engagera oss, AGERA istället för reagera?

Jag skulle vilja påstå att tacksamhetskänslan är större som mamma. Och sorgen. Hjärtat nästan brister och jag måste stänga av TV och radio. Sånt som gjort mig arg förut. Sånna som stängt av. Jag vill(e) skrika. Våga se! Så här är värden!

Nu stänger jag av. Ibland. För att orka.

*******
Förlåt Randi Mossige-Norheim för att jag inte orkade lyssna på hela din välgjorda reportageserie om vietnamesiska bärplockare. Jag lägger länken här till Vredens blåbär om någon behöver en påminnelse om hur priviligerade vi är.

Men där i bilen, när du var tillbaks hos några av bärplcokarnas familjer i Vietnam. Några som vågat drömma om en bättre framtid för sina barn och satsade på att plocka blåbär i de norrländska skogarna och när allt bara blev fel.

Där i bilen när du berättade om banken som kom och tog huset, om familjen som tagit ytterligare lån för att inte dottern skulle tas som avbetalning och säljas på bordell. Där blev jag en av de som stänger av. Men jag lovar - jag glömmer inte. Jag lovar jag ska göra någonting.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Jag har tänkt precis så de senaste dagarna. Det är så mycket i världen som är fel och som gör mig arg. Det är ju i denna världen mina barn växer upp och jag vill inte att den ska rymma så mycket orättvisa och onska. Men jag blir också rädd och uppgiven och ibland orkar jag bara inte veta mer.

    SvaraRadera
  2. Ja, vi får göra det vi kan. Allt ifrån att vara en god vän, till att handla klokt till att ja.... Leva så vi vill att världen ska vara. Lättare sagt än gjort, men försöka duger....

    "Det finns ingen väg till fred. Fred är vägen" /Mahatma Gandhi

    SvaraRadera