torsdag 8 december 2011

Note to the world - slut på nattserveringen

I natt var det slut på serveringen. Jag har ammat varje natt sedan 30 december, men i natt var det slut.

Jag har hört att matskriken känts lite mindre angelägna de senaste nätterna och i natt kände jag mig stärkt i uppgiften att få lilla skruttan att somna om utan en lite extra slurk. Nu börjar vi dessutom närma oss tiden då det blir en riktigt etablerad vana och en ettåring behöver verkligen inte äta på natten för hunger.

Så jag kikade på klockradion för att behålla tidsperpektivet. Kl. 03.15. Nappar (avsköljda), blöjbyte, lite vatten, en sväng till vår säng (vilket förvärrade hela situationen för då trodde hon att det var servering på riktigt och blev riktigt ilsken när det bara var falsk marknadsföring), mys i nacken och sakta men säkert infann sig sömnen igen. Kl. 03.35. Stärkt försökte jag varva ned och lyckades nog slumra till när Agnes kom på att det nog var bäst att kolla en extra gång om det faktiskt stämde att det inte skulle bli någon mjölksittning, kl. 03.59.

En omgång till med nappar, mys och tålamod. Tror att jag också bjöd lite vatten. Agnes somnade om kl 04.09 och sov till kl. 7.40.

I kväll ska jag gå och sova direkt när båda tjejerna somnat. Stärkt i min roll som nattvakare. På lördag är det den ömme faderns tur då jag kanske till och med sover borta.

Och, ja, detta inlägg får etiketten "hållbar utveckling".....

4 kommentarer:

  1. Heja mamman! Heja Agnes!

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat!

    Och vad glad jag blev av att läsa det här, just nu. Min plan är att sluta amma om en vecka. Jag börjar bli lagom trött på "nattsnuttandet" som känns som att det inte handlar om mat utan om en vana/trygghet.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är lika bra att ta det innan de blir för medvetna om vad de går miste om så att säga :) Jag ammade länge med båda tjejerna för att inte börja servera flaska på natten.

    Tips --> tålamod, lugn, kolla på klockan (20 minuter känns som en evighet), flera nappar i närheten (de verkar suga dem "varma" och då gillar de inte dem....). Det bästa sättet påstår ska tydligen vara att pappan tar natten eftersom mammorna luktar mjölk. Svårt att sluta äta bullar när det doftar nybakt :P

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen! Håller just på att vela fram och tillbaka - ska jag, eller inte... Men jag är så trött att det egentligen inte är något alternativ att fortsätta.

    SvaraRadera