måndag 26 december 2011

Och så var det där med förpackningen

Att välja "rätt" är inte alltid så lätt. Biodynamiskt i plåtburk eller konventionellt odlat i tetra?

Ekot rapporterar idag.

Förpackningars miljöpåverkan beror mycket på hur de ser ut innan de fylls. Men det är okänt för många konsumenter, och inte heller miljömärkningsorganen ställer tillräckliga krav på klimatsmarta tomförpackningar.

Exempel: Medan ett antal tomma konservburkar behöver 18 lastbilar för transporten till matfabriken, kräver lika många tomma tetraförpackningar, som levereras som platta ark, åtta lastbilar. Den här delen i transportkedjan är bortglömd vad gäller klimat- och miljöpåverkan.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det är så knepigt att det finns så många apekter att ta hänsyn till när man ska försöka välja det mest miljövänliga. Jag försöker helt enkelt att gå på någon slags magkänsla. Ofta väljer jag dock utifrån innehållet och inte förpackningen pga att jag inte vill få i mig (och dottern) bekämpningsmedel. Undantaget är väl plastförpackningar som jag väljer bort om det går.

    SvaraRadera