tisdag 11 januari 2011

Martha-soppa

I Finland finns marthorna... Min egen egentliga upplevelse av dem är att jag stoppat julkorv med dem inför en julmarknad där vi skulle sälja korv till förmån för Rädda Barnen. Det är en stark kvinnoorganisation som jag skulle är i förändring - från att vara en traditionell kvinnoorganisation till att möta den verklighet dagens moderna kvinna möter.

Deras hemsida är absolut värd ett besök. Här hittade jag den goda soppa som serverades på Agenda 21s lunchföreläsning. Gott tyckte jag och kärleken. Molly var inte lika imponerad...

Rödbetssoppa med linser och aprikoser
5 rödbetor
2 stora morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
5-6 aprikoser
1 dl gröna linser
1 liter grönsaksbuljong

Till serveringen
200 g fetaost i tärningar
rostade pumpakärnor
strimlade aprikoser
strimlad basilika
olivolja, salt och peppar.

Marthaförbundet med sina 10 000 medlemmar är Finlands största svenskspråkiga kvinnoorganisation. En av våra viktigaste uppgifter är att sprida kunskap och fungera som sakkunniga inom olika områden som berör kvinnans liv. Vi arbetar för en hållbar livsstil genom medvetna val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar