måndag 31 januari 2011

Vetemjöl i någon form - nu

Efter att ha vägt 90 kg under graviditetens slutskede så har kilona rasat relativt fort. Jag är så fascinerad över vad kroppen klarar. När jag väntade Molly vägde jag t o m ytterligare några kilo och de försvann ju så småning om. Igår lånade jag svärisarnas våg och landade på 77,5 kg, alltså sakta men säkert på väg mot matchvikt...

Men de senaste dagarna (och framförallt kvällarna) har vetemjöls- och sockerbehovet slagit in. Tack och lov hittade jag en halv kladdkaka i frysen som jag nu bokstavligen satt tänderna i. Fryst kladdkaka är inte så tokigt och går faktiskt att skära i mindre bitar.

Håll till godo önskar Barbamamma...
Sista bilden på magen innan Molly föddes.

Receptet nedan är klassiskt och grunden har varit det samma sedan jag var 12 år. Sedan kan de varieras med mintsmak (pepparmintsdroppar i smeten), kokos (bröa formen med kokos istället för ströbröd)...

Kladdkaka a la Rödklövervägen
2 ägg
3 dl socker
--> vispa
4 msk kakao
1½ dl mjöl (jag brukar numera ta speltmjöl... känns ju lite nyttigare i frosseriet....)
1½ tsk vaniljsocker
--> blanda ihop
--> rör ned i äggvispet
75 g smält smör
--> rör ned

Grädda i smörjd form i ca 35 minuter på 150 grader

1 kommentar:

  1. Hahahahaha du kan allt bjuda på dig själv:) Det var kul att pratas vid igår, idag kör vi lite sjukstuga här hemma, Charlie har feber... Kram

    SvaraRadera