onsdag 26 maj 2010

Rabarberdryck

Ett perfekt recept där du tar tillvara "rabarberrenset" och sedan kan använda rabarberna till en god paj eller kaka.

Orginalreceptet kommer från Hbl och presenteras nedan. Jag gjorde dock om receptet och testat mig fram med mindre socker och utan vin. Måste dock återkomma med ett recept för jag minns helt enkelt inte hur mycket jag ändrade.

Isad rabarberdryck
8-10 glas
2 kg rabarber,
2 dl strösocker,
2 dl råsocker,
1 flaska vitt vin 75 cl,
1 liter vatten,
saften av 1 citron,
6 msk vaniljsocker,
½ tsk kardemumma,
citronmeliss,
isbitar.

Skölj rabarbern väl. Skala stjälkarna och spar renset från dem. Lägg rabarberrenset och de övriga ingredienserna i en rymlig kastrull. Låt koka upp tills sockret smält och drycken fått fin färg och smak. Sila bort renset. Kyl drycken väl och servera med citronmelissblad och mycket väl krossad is. Spar den övriga skalade rabarbern och gör en härlig sommarpaj eller frys in till ett annat tillfälle.

*************************************************************
Uppdatering: Jag testade att göra drycken enligt följande recept:

1 kg rabarber (knappt)
1 liter vatten
½ dl citron (från ICA ekos på flaska då jag inte hade citron hemma)
1 ½ dl råsocker
½ tsk kardemumma
1 tsk vaniljpulver

Jag spädde med lite mer vatten vid serveringen, men tycker det är bra att ha det lite starkare om det ska bli bål eller annat gottigt. Kardemummasmaken blev kanske lite stark så en fjärdedels tesked kan säkert räcka gott och väl.

4 kommentarer:

  1. mamma erbjöd mej just rabarber, blir nog att testa lite rabarberdryck =)

    SvaraRadera
  2. Snygg blogg
    Verkar gott!

    SvaraRadera
  3. Det är supergott! Testa! Malin, hur gick det för dig? Kanske du har ytterligare en variant av receptet att dela med dig av?

    SvaraRadera
  4. Nu är saften gjord. Gjorde som dej Lotta men tog en hel citron i skivor med i kastrullen och en delad vaniljstång ist. för vanilj pulver. Resultatet blev gott men syrligt! Skulle passa bra med lite jordgubbar i (eller med och koka) eller mousserande vin eller jordgubbsmousserande =).

    SvaraRadera