måndag 20 december 2010

Kålsallad

I mitt "byggabotillstånd" (beräknat datum i morgon) så har fokus blivit på MAT. I dag gjordes denna "tiodagarssallad" för andra gången. Receptet är taget från bloggen Metalmaten. Denna gång hann jag inte göra den innan maten så den får ätas i morgon. Jag valde också att ha persilja istället för timjan och så hade jag i nästan så mycket socker som receptet nedan anger...

Receptet
½ hackat vitkålshuvud
Vitkål är rikt på vitamin C som är en viktig antioxidant och stimulerar kroppens upptag av järn. Vitkål är också fiberrikt.
1 hackad rödlök
2 rivna morötter

Det går tydligen bra att byta ut grönsakerna mot det du har hemma och/eller känner, bara de tål att få varm lag över sig. Receptet är tänkt för ungefär en big pack-låda sallad.

½ dl olja
½ dl vinäger (jag tig äppelcidervinäger)
½ dl socker
½ dl vatten
Ned dina älsklingskryddor

Koka ihop lagen och häll över salladen. Om du har hela kryddor i lagen, sila. Blanda om den och låt sedan stå i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar