tisdag 26 april 2011

Komposten och maskarna

Så här skrev Åsa när jag listade upp lite info om komposten:


Och jo föresten, daggmaskar gillar inte att bo i komposten, det är lövmaskarna som trivs där :) dom är lite mindre och rödare, daggmaskarna är dom där feta gråa typerna.
Ojojo! Missade att det inte skulle vara daggisar så nu har jag lagt daggmaskar i komposten. De röda såg jag också när jag grävde i växthuset, men undrade vad de var för maskar....

Jag tyckte för övrigt lite synd om daggmaskarna i den ännu ganska torra komposten så jag la dit lite jord också. Tur att jag har en biologvän <3 Och tur för maskarna!

Nu ska även barnen upplysas om att det inte är daggmaskarna som ska i komposten eftersom jag högtidlig höll en undervisning om daggmaskens förträfflighet i komposten igår:


Jag: De äter allllt vad vi lägger i komposten och så bajsar de ut jord.
Gudsonen: Men, vilket är fram och bak på masken.
Jag: Ehhh, ja, det måste jag fråga min biologkompis om.....


1 kommentar:

  1. Bra fråga, men om man ser dem äta, vet man vilket som är fram och bak :) Så är framändan lite mörkare har jag läst också, baken kanske lite ljusare och plattare. Om du låter masken krypa ser man nog vad som är framåt. Dom andas via huden! Det intressanta med maskar är också att dom är både pojke och flicka på samma gång, dvs dom har både ägg och spermier, men måste ändå byta spermier med någon annan, kan alltså inte para sig med sig själv! Och orsaken till varför inte daggmasken trivs lika bra i komposten som löv eller dyngmasken är att det blir för varmt! och vid närmare titt på mina kompostmaskar tror jag bestämt att de är dyngmaskar och inte lövmaskar! Men ett strålande arbete gör dom oberoende av vad de heter :) Kram från biologen

    SvaraRadera