söndag 10 april 2011

Nu är vi äntligen med kompost

Helgens jobb blev att komma igång med komposten på tomten. När vi flyttade till huset var den inte igång och det låg icke kompostbara saker i den så nu har jag tömt den och så börjar vi om på nytt. Fina Åsa var här på lördagen och gav lite handfasta tips.

  • Töm komposten

  • I med gamla fågelkärven som ger torr botten.

  • Fyll på med lite små kvistar

  • Vola - börja fylla

  • Rör, rör, rör.... Gärna efter varje gång du lägger grejer i den.

  • Tänk att komposten är ett husdjur, den ska pysslas med lite varje dag, ha syre och näring (och rör i den för tjyven).

  • Hittar du en daggmask så lägg den i komposten

  • Om det blir för fuktigt så lägg i sågspån, torra löv eller annat tort från trädgården.

Kvar att göra: Hitta en grep för att kunna röra i komposten....


Och ja, jag är nybörjare i trädgården..... Grön grönare grön mamma..... En som inte är nybörjare, men som bjuder påbilder från första tiden med trädgård är Mia


2 kommentarer:

  1. Hoppas kompostdjuren blir glada och varma nu då och äter upp precis allt som ni ger dem och producerar fin, svart goddoftande mylla till tack! Och jo föresten, daggmaskar gillar inte att bo i komposten, det är lövmaskarna som trivs där :) dom är lite mindre och rödare, daggmaskarna är dom där feta gråa typerna. Kram från Åsa

    SvaraRadera
  2. Ojojo! Missade det och nu har jag lagt daggmaskar i komposten. De röda såg jag också när jag grävde i växthuset, men undrade vad de var för maskar.... Jag tyckte lite synd om daggmaskarna i den ännu ganska torra komposten så jag la dit lite jord. Tur att jag har en biologvän <3 Och tur för maskarna!

    SvaraRadera