lördag 2 april 2011

Pytt på hel dinkel

Klicka på påsen för info om dinkel


Våra kökskåp är fulla av nyttigheter som kräver lite exta förberedelser. Bra med nyttigheterna, men det gäller ju att planera matlagningen lite då.


Så idag har jag kokat en hel påse med hel dinkel från Saltå kvarn (tack Kantarellen som tagit in "massa" produkter från Saltå kvarn!) Först blötläggning i 8 timmar och sedan 1-1,5 h kokning. Lördagens middag blev ett slags "rensa kylskåp" eller pytt på hel dinkel.


Hel pytt på dinkel Champinjoner, gul lök, purjolök, morot... Stek grönsakerna i panna. Rör ned hel dinkel i pannan. Smaksätt med Taste no 5, salt och svartpeppar. Riv över flagor med parmensan. Smaklig måltid!

2 kommentarer:

  1. Tack min vän och framför allt så säg till vad du/ni vill har så tar jag självklart hem mer! Känns grymt kul att få respons på det nya sortimentet! :)

    SvaraRadera
  2. Yes! När jag handlade blev jag lite inspirerade av att leka butikschef och funderade på vinsten i att samla alla "hälsosamma saker" på ett ställe eller ha dem på respektive plats (mjöl bland mjölet)...

    SvaraRadera