torsdag 5 maj 2011

Inventering och högt flygande odlarplaner

I dag var svärfar och fixade vårt land med jordfräsen.... Kanske sent, men han verkar ha is i magen så då har jag det också. När jag läser runt på andra bloggar så har de redan börjat så, men svärfar har odlat förut så jag flyter med och lär mig.

Medan jag drömmer om vad jag ska så och förhoppningsvis SKÖRDA så inser jag att vi redan har en del att ta vara på i trädgården.

Detta blir nog att planera/köpa plantor i år:
Squash
Gurka
Tomater
Palsternacka
Jordärtskocka
Bönor
Ärtor
Potatis

Kryddor & grönt
Basilika - köpes i växthus
Timjan - köpes i växthus
Rosmarin - köpes i växthus
Ruccola
Plocksallad
Bladpersilja
Gräslök - växer vid stranden
Oregano - växer vid berget
Mynta - växer hos grannen - ta en planta till vårt hus i år
Pepparrot - växer vilt

Frukt & bär
Rabarber - finns en sedan förut (hittade när vi krattade!!!) och en nysatt planta från en sångklubbskompis
Svarta vinbär - finns buskar
Krusbär - finns buskar
Äpplen - ett träd finns och ett nysatt (Agnes doppresent)
Päron - ett träd finns
Plommon - ett träd finns

Måste fundera på om det är någonting jag saknar, men skönt att spalta upp tankarna.

Höstens KOMIHÅG: Sätt vitlök!
Komihåg till en annan kväll; läs mer här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar