måndag 8 februari 2010

Semla eller fastlagsbulle?

Fastlagsbullar eller semlor från www.sweden.se
- en bra sida om du exempelvis ska ut och resa och behöver förbereda dig på att svara på saker om Sverige... Hemmablindheten slår lätt till... :)



Är du på väg till Finland? Ska åka en sväng till Åland? Här är guiden du behöver :)

I Finland säger man semla om frallor.

Mycket märkligt var min första reaktion när sambon frågade om jag ville ha en semla till kaffet på färjan över till Åland.

- Jaaaaa, det kan jag tänka mig, svarade jag lite avvaktande... Med den lite undrande följdfrågan (det här var UTANFÖR fastlagsbullesäsongen):

- Har de verkligen semlor i kafeterian nu?

Att det inte alls var någon semla med grädde och mandelmassa utan en ostsemla (=ostfralla) gjorde mig dock lite besviken.

Nu har jag hittat en förklaring som tydligen innebär att semla lånats från latinets "similia”, det finaste vetemjölet. Semlan är helt enkelt ”bröd av finsiktat vetemjöl”.

Numera är jag hyfsat integrerad i det åländska/finlandssvenska språkbruket och beställer (ost)semlor eller fastlagsbullar. Så kommer väl Molly också att göra.

MEN när det gäller plättar, pannkaka och ungspannkaka är jag inte helt övertygad. Kanske återkommer jag med ett tydliggörande här :)

2 kommentarer:

  1. Norrlänning som jag är:

    Plättar - i stekpanna.

    Pannkaka - i ugn.

    Plättar oavsett storlek är samma smet och samma tillagningsmetod, däremot säger man småplättar om de som görs i plättlagg. :) Pannkaka tillagas med en lite annan smet och helt annan metod. Det är ju knasigt att påhittet om plättar, pannkaka och ugnspannkaka ska stämma. Det hintar ju om att pannaka och ugnspannkaka ska likna varandra men så är det ju inte.

    SvaraRadera
  2. NIna, du är den som har argumenterat bäst hitills för plättar och pannkakor! Jag tror faktiskt jag köper dina förklaringar. MEN jag gör ungspannkaka på vanlig pannkakssmet ibland :)

    SvaraRadera