fredag 11 februari 2011

Egypten

Så här kan det se ut vid ingången till Gamla stan i Jerusalem när israeliska myndigheter beslutat om att stänga Gamla stan för palestinier. Denna avspärrning är ovanför Jaffaporten. Bilden är tagen av min följeslagarkollega Marie Dahl våren 2007.



Här i barnbubblan följer jag utvecklingen i Egypten. Svenska medier bevakar och jag lyssnar framförallt. Analyserna lämnar jag åt andra just nu... Samtidigt funderar jag på alla olika konsekvenser revolutionen har och kan få på hela regionen.
Förra fredagen var exempelvis Tempelberget stängt för muslimska män under 50 år, vilket betydde att muslimska (i detta fall läs palestinier) inte tilläts be på i Al-Aqsa mosken i Jerusalem. Det innebär också att resorna på Västbanken blir svårare då rörelsefriheten begränsas ytterligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar