torsdag 24 februari 2011

Rofans vardagsbröd

I dag har varit en riktig fixardag. Hann t o m att baka bröd. Nästa vecka är jag solo med båda barnen. Tänker inte ge mig in i brödbak då, men jag bjuder gärna på det enkla receptet från Kärlek, oliver och timjan.

Ingredienser
Portioner: 1 stort bröd (eller två mindre limpor)
2 dl grovt rågmjöl
1 dl hela linfrön (kan uteslutas)
1 dl havre- eller vetekli (jag tog kruskakli)
1-2 dl solrosfrön
2 rågade tsk salt
5 dl kokhett vatten
1/2 paket (= 25 g) jäst
2 dl ljummet vatten
9-10 dl vetemjöl (kanske lite mindre)
2 dl vetemjöl till utbakningen

Mät upp rågmjöl, linfrö, kli, solrosfrö och salt i en bunke. Slå över 5 dl kokhett vatten och rör om. Låt stå 1-2 timmar.

Rör sedan ut jästen i ljummet vatten och blanda ner i bunken. Tillsätt vetemjöl. Arbeta ihop degen och låt den jäsa med en handduk över bunken 1 timme.

Strö ut 2 dl vetemjöl på bakbordet. Tippa ut den jästa degen och knåda igenom den med lätta tag och mjölade händer.

Forma degen till tjock rulle (jag gör två limpor) och lägg den på pappersklädd plåt. Jäs cirka 30 minuter.

Grädda först brödet i 250° i 15 minuter. Sänk sedan värmen till 150° och grädda i ytterligare 25-30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar