måndag 28 februari 2011

Vardag & vegobiff

Bild lånad från Arla



Idag var det slut på Johans ledighet och dags för mig och tjejerna att klara oss på egen hand. Jag har sakta men säkert växt in i rollen som tvåbarnsmamma så jag var lite laddad. Dagen började dock med att Molly hoppade/ramlade ned för vår säng och slog i munnen/näsan/tänderna. Det hela gick OK, men lite läskigt. Det är iallfall någon här som kollat på lite för mycket Pippi Långstrump....

Sedan flöt dagen på. Frukost, ut på promenad ned till färjan, lunch, sova, fika, lek och middag. Molly verkar dock ha svårt att hitta sömnen för Johan har nattat läääääänge nu.

Middagen blev en riktig höjdare. Hade kokat potatis igår för att ev ha till lunch, men sedan blev det tortellini istället så potatisen tog jag som grund till middagens vegobiffar. Det hela blev en spontan blandning och nedanstående recept är så som jag minns det...

Kesobiffar 10 st
6 kokta potatisar
2 dl kokta sojabönor
2 msk Ört- och vitlökskrydda
5 msk keso Grillad paprika
1 tsk dijonsenap

Till panering
1 ägg
ströbröd

Mixa potatis och sojabönor. Rör ned kryddor och keso. Forma till biffar och stek i olivolja. Jag serverade det med bulgur och marinerade kikärtor plus resterna av Gudmors marinerade linser.

3 kommentarer:

  1. Men så gott det lät! Det där ska jag ge mig på... Saknar er!/ Mollys Gudmor

    SvaraRadera
  2. Och vi saknar dig (er)! Receptet blev faktiskt riktigt bra. Enkelt att laga biffarna då de hölls ihop ordentligt... Det brukar annars vara det jag inte gillar med att laga biffar. Återkommer om sommaren <3

    SvaraRadera
  3. Keso innehåller tyvärr löpte som är ett enzym från kalvens mage... ej vegetariskt... ska dock pröva detta recept utan keso låter gott =)

    SvaraRadera