söndag 24 januari 2010

Gudmors marinerade linser


Mollys gudmor gör fantastiska marinerade linser. I morgon får Molly lunchkompis och då ska vi bjuda på linser och paj. De marinerade är främst till mig och kompisens mamma :) Receptet nedan är direkt kopierat från den ömma gudmodern...

Marinerade linser
Koka gröna linser eller puylinser i ca 20-25 minuter. De behöver inte blötläggas då blir det bara grötigt. Koka gärna linserna med en svätt soya i vattnet istället för salt. Blanda 1 del balsamvinäger med 2 delar olivolja. Smaksätt med pressad vitlök, finhackad rödlök, spiskummin, flingsalt och nymalen svartpeppar.

Gott till alla sallader, fyllda pitabröd, "vuxen våfflor", till det mesta. Hotta gärna upp dem med hackad bladpersilja, hackad tomat eller vad man nu tycker är gott vid servering.

3 kommentarer:

  1. låter riktigt gott. blir säkert bra som mixade till röra oxå

    SvaraRadera
  2. Ja, det blir det säkert. Jag tog puylinser och kokade dem utan salt eller soja, sedan tog jag undan lite linser som jag inte kryddade. Dessa ska Molly få smaka i morgon. Röda linser fick "tummen upp" så vi ska se vad puy får för betyg :)

    SvaraRadera
  3. Jag har lite nya recept som jag skulle vilja att ni provsmakade. Vägarna förbi någon dag? ;)

    SvaraRadera