lördag 16 januari 2010

Fredagsmys

Många sena kvällar, hosta och engagemang har gjort att det blivit ganska lite sömn den här veckan. I går kväll var det riktigt nära att jag gick och la mig med Molly vid kl. 20.00.

Men istället kom jag att tänka på de där äggvitorna som blivit över när Molly ätit ägguleomelett, och började laga maränger av dem.

Maränger
3 äggvitor
1,5 dl socker (jag tog råsocker, men tror krasst att det blivit godare med vanligt vitt socker)
1 krm salt

Vispa äggvitorna till jättehårt skum. Testa genom att vända bunken upp och ned. Alltid liksa spännande :) Vänd försiktigt ner salt och socker. Klicka ut marängerna på en plåt och sätt in i mitten i en ugn som är 125 grader varm. Sänk temperaturen till 100 grader och grädda i 50-60 minuter.

Marängfixandet gav mig lite energi så jag lagade också den enkla och goda chokladsåsen som gör allt inköp av sås på tub onödig.

Chokladsås
1 dl vatten
1½ dl socker
1-1½ dl kakao
1 tsk vaniljsocker

Koka upp vatten och socker så sockret smälter. Vispa ned kakaon och låt såsen koka upp. Tillsätt vaniljsockret. Klart! Såsen kan serveras varm eller kall. Jag satte ut den i snödrivan för att den inte skulle smälta ned glassen som den serverades till helt.

Barnmat? Molly fick en portion linser med morot och sötpotatis från frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar