tisdag 12 januari 2010

Dags för linser

Foto från www.fotoakuten.se



Jag har ätit vegetarisk kost (plus fisk när det bjuds) i ca 15 år (!) så att börja göra storkok med kött till M har inte känts aktuellt. Spädbarnsmaten är ju framförallt grön så det är ju egentligen inga konstigheter.

I går var det så dags att vidga smaklökarna. Röda linser stod på menyn. Jag blandade linserna med morot och sötpotatis, dvs sådant jag vet att hon gillar och har ätit förut.

Linser med morot och sötpotatis
1 sötpotatis (ca 200g)
2 morötter (ca 200g)
2 vitlöksklyftor
Bladpersilja
Kokta röda linser

Jag kokade linser på sidan om för att kunna hälla bort allt spad. Jag vill vara försiktig med Ms mage även om jag inte tror det spelar roll med linser... Viktigare med bönor som så småingom ska testas.

Morötterna och potatisen skalade jag och skivade i "slattar". Kokade drygt 10 minuter tillsammans med två vitlöksklyftor och sedan mixade med stavmixer.

När jag sedan blandade ihop de båda rörorna tog jag hälften mosade (lite mixade) linser och hälften morots- och sötpotatismos. Slutligen rörde jag ned persilja.

Molly åt med stor aptit och magen verkar vara i skick!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar