tisdag 19 januari 2010

"Mitt enkla liv"

Rabarberkaka med råsocker från "Mitt enkla liv"



Jag saknar uppdateringar från bloggen "Mitt enkla liv". Jag går fortfarande in och kikar där då och då för att hitta recept utan socker eller med lite socker.


Nedan presenteras två recept som får mig att minnas rabarbersäsongen.... OCH att det ligger några påsar rabarber i frysen. Molly får dock vänta med att smaka på detta då rabarber inte är någonting för barn under 1 år...


Rabarbersmask (4 portioner... eller två småbarnsföräldrar)
300 g rabarber
3 mogna bananer
kanel
vaniljpulver
en gnutta salt


Skala och dela rabarbern i små bitar. Koka i lite vatten på svag värme i 10 minuter. Häll av vattnet, tillsätt skivade bananer och salt och låt puttra i 10 minuter till. Rör om då och då. Tillsätt lite kanel och vaniljpulver/vaniljstång. Serveras ljummen som det är eller tillsammans med grädde.

Rabarberkaka med råsocker
175 g smör
2 dl råsocker
3 äggvitor
3 äggulor
4 dl fin fullkornsdinkel
2,5 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
1 krm koriander
1 krm salt
1 dl mjölk
500 g rabarber
1 tsk kanel
kokos


1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Plocka rabarber
3.Vispa äggvitorna till tjockt fast skum.
4.Vispa smör och socker i en annan bunke. Tillsätt äggulorna och mjölet blandat med bakpulver, kardemumma, koriander och salt.
5. Rör ner mjölken.
6. Vänd ner äggvitorna i kaksmeten med en slickepott.
7. Bred ut smeten i en smord och bröad form med avtagbar kant.
8. Skala och skär rabarber i 1 cm stora bitar, blanda med kanel och fördela över kaksmeten.
9. Strö över kokosflingorna.
10. Grädda kakan i nedre delen av ugnen, 40 minuter.
11. Låt svalna.


Servera med vaniljsås eller vaniljgrädde (vispgrädde med vaniljpulver i)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar