torsdag 14 januari 2010

Omelett

Klicka på bilden för näringsvärde på äggula

Molly har testat kokt äggula förut, främst när jag och kärleken ätit ägg så har hon fått smaka lite. I lite panik över en alldeles för hård avocado bestämde jag mig för att det var dags för omelett.

Ägg rekommenderas från sex månader. På grund av allergirisken står det nästan överallt att man ska börja med gulan. Eftersom jag oftast följer regler och rekommendationer så har vi hittills bara använt gulan :)

I min sökning kring ägg hittade jag denna länk där jag lärde mig att en 7 månaders bebis har ett kaloriintag på ca 800 kcal.

Babyomelett
Jag tog inspiration från "Mat till små magar" och blandade en äggula och 1 msk vatten (eller mjölk) i en kopp. Koppen ska sedan stå i kokande vatten tills allt har stelnat. Molly åt med god aptit, om än något fundersam kring konsistensen.

I dag gjorde jag dubbel sats och stoppade även i persilja, men idag har inte vait någon bra matdag för Molly...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar