söndag 6 februari 2011

Fina fisken?


När jag började äta mer och mer vegetariskt 1995 så fortsatte jag ändå att äta fisk, framför allt för att det gjorde mig till en "lättare" middagsgäst. Jag började dock fundera på att sluta med fisken av etiska och hälsomässiga orsaker. Sedan träffade jag en ålänning och fick en fiskande svärfar som bjöd på godheter från havet. Men det där med fisk är inte helt enkelt.


Utfiskning och gifter både på hemmaplan och från importerad fisk. Det senaste är programmet "Matens pris" som rapporterar om den fisk som många nu väljer istället för torsk - pangasius.
Den intensiva uppfödningen av den populära matfisken kräver stora mängder antibiotika för att hålla fiskarna levande i dammarna där fisken föds upp. Det har lett till att bakterier blivit resistenta.
Läs och lyssna mer här >>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar