fredag 2 september 2011

Pampers - hur tänkte ni nu?



Artikelsammanfattning (av Pampers)


Blått eller rosa


Vid den här åldern är ditt barn antagligen lika nöjd att leka med dockor som med bilar. Könsmedvetandet har inte vaknat än. Men håll utkik de kommande månaderna så kanske du kommer att märka vissa vanor och preferenser som är mer flicklika eller pojkaktiga - sättet att leka, den emotionella responsen i olika situationer och så vidare.

Läs hela artikeln här >>>


Mail till Pampers 2 september 2011:

Hejsan,

Som förälder är det alltid intressant att få kunskap och tips om sitt barns utveckling och välmåeende. Idag läste jag Pampers utskick "Ditt barn 27 månader".

Nu undrar jag vilken utbildning och kunskap de personer som skriver artiklarna har? Min fundering baserar sig på artikeln "Barnets utvecklande av jag-känslan" som känns långt bortom allt arbete som bedrivs av bla förskolor, skolor, organisationer, företag och inte minst föräldrar för att öka jämställdheten och vidga könsrollerna hos våra barn och i samhället i stort (läs Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2*).

Avspeglar artikeln Pampers bild av hur vi ska fostra våra barn?

Jag ser fram emot Ert svar!

Med vänliga hälsningar


*) Ge ditt barn 100 möjligheter Istället för 2 är boken för alla föräldrar och andra vuxna som vill ge barn fler möjligheter i en könsstereotyp vardag. När och hur könas barn och görs till flickor och pojkar? Och hur påverkar det barnens handlingsutrymme, identitet och självkänsla? Med humor och vardagsnära exempel visar författarna att genusfällor finns överallt, bland leksaker och kläder, känslor och vänskap. I boken ges praktiska tips till alla som är nyfikna på hur barn med enkla medel kan ges lika möjligheter i vardagen. Förändringsgodis för alla som vill göra lekfull, utseendemässig, språklig, vänskaplig, känslomässig och kroppslig jämställdhet.

4 kommentarer:

  1. Alldeles bortsett från det viktiga i att du belyser och ifrågasätter det idiotiska som Pampers representanter skriver, så tycker jag att det var väldigt kul att upptäcka att boken du refererar till är skriven av min gamla barndomskompis lillasyrra "Krebban" Henkel. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Mattias! Världen är liten! Jag var bara tvungen att skicka ett litet mail till Pampers här från dimman. Men de verkar visst vara ännu mer i dimman. Trodde knappt det var sant när jag läste deras "fina" utskick....

    Kanske jag borde ha skickat LADY DAMHER på dem istället :) http://ladydahmer.se/2011/september/min-dotter-ska-fan-inte-be-om-ursakt.html

    SvaraRadera
  3. Jag ser också fram emot svaret från Pampers!

    SvaraRadera
  4. Jag med Jenny! Läste du hela artikeln?

    SvaraRadera