tisdag 15 mars 2011

Vardag med två barn

Dagens utflykt på förmiddagen: Färjan - bild lånad från www.sjofart.ax


Hur går det för er? Frågan var inledningsvis ömkande, men nu tror jag mer det är nyfikenhet. Hur får man ihop ett liv med två småttingar. En vildning på 1,5 år och en nyfödd. Jag trodde nästan inte det skulle fungera, att jag skulle slita mitt hår och vi skulle bli sittandes inomhus.

Nu med drygt två månaders rutin (!) konstaterar jag att det går. Vi kommer ut på förmiddagarna och igår var vi till och med och handlade tillsammans efter rådgivningen. Butiken har ordnat en liggsitts och en sittsits och det fungerade finfint. Efter handlingen fikade jag och Molly medan Agnes sov i kundvagnen.

Några "tips":
- Förberedelse

... av mat och annat så slipper du stå med (jag borde bli bättre på detta, men Molly sitter som klistrat vid Pippi när det erbjuds så då kan jag laga middagen....)

- Delaktighet

... låt den stora vara med. Det tror jag står i alla "kloka böcker" också, men det är lättare sagt än gjort med en liiiiten. Ligga bredvid i babygymmet med förälder bredvid, hjälpa till att slänga kissblöjan i sopis (trodde aldrig jag skulle få uppleva en dag då Molly stänger skåpen men nu är den här...), osv...

- Uppmuntran

... till det fina som stora gör. Fiiina Molly som gör så eller si. Berätta om hur bra stora sköter sig när hon är med och bearbeta de där smällarna när hon inte hör.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar