onsdag 3 mars 2010

Jenin

Jag har aldrig varit i Jenin, ändå verkar staden på norra Västbanken ständigt slå följe med mitt liv, eller kanske jag med staden. Nu läser jag in mig inför intervjun i morgon med Marcus Vetter som gjort dokumentären A heart from Jenin.

Senast Jenin satte avtryck hos mig var 2002. Samtidigt som jag var i kommissionen för mänskliga rättigheter i Genève april 2002 stängdes Jenin av. Israelisk militär gick sedan in i staden och olika ryckten spreds om vilka övergrepp som pågick. Detta mitt under kommissionens arbete. Här satt företrädare för världens stater i Genève och antog resolutioner mot övergrepp samtidigt som Jenin var en avskuren stad. Mycket fokus i Genève kom att hamna på situationen i Jenin, men med lite resultat. Tyvärr ett drag som FN ibland hamnar i när FN inte är mer än vad en enskild stat anser vara rätt. 1+1=3 stämmar inte alla gånger, utan kan rent krasst bli 2 eller inget alls. Min fina bild av FN fick sig en törn då :/

Inläsningen inför morgondagens filmvisning har iallafall givit många tankar.

Rekommenderar varmt This is Jenin med starka texter och bilder >>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar