tisdag 16 mars 2010

Plättar - en riktig höjdare

Jag stekte plättar till Molly häromdagen. Sedan råkade jag ställa dem lite för nära henne så medan jag vände ryggen till och funderade på om jag kunde ge henne en hel plätt eller om jag skulle skära i mindre bitar hade hon redan försett sig själv. Hon höll en plätt i näven som hon med hyfsad precision förde till munnen och smaskade i sig.

Jag glömmer alltid hur man ska göra för att undvika klumpar i smeten så jag skriver receptet nedan.

Plättar (från 8 månader)
Räcker till en bebis och smakprov till en matande förälder...
1 ägg
2½ dl mjölk
1½ dl mjöl (dinkel)

Knäck ägget i bunken och vispa ihop. Häll i hälften av mjölken och mjölet. Vispa till en jämn smet. Häll på resten av mjölken. Jag stekte med lite rapsolja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar