onsdag 24 mars 2010

Vad är problemet med lite bosättningar?

Bilden i mitten är från Hebron. Mannen med den röda kepsen är med i Christian Peacemaker Teams CPT och är en av de människor gjorde stort avtryck på mig när jag träffade honom i Hebron januari 2007. Han är en ekobonde från USA som valt att gå med i CPT likt andra går med i militären.


På nyheterna pratar man om toppmötet mellan Israel och USA, om bosättningar och Östra Jerusalem. Om du aldrig har sett hur det ser ut på Västbanken med alla bosättningar vill jag tipsa om denna film som jag hittade hos en bloggare.

Jag känner igen grunden från FNs kartor, men filmen är gjord av en amerikansk organisation. Det tar dig 2 minuter att få en bild av vad som är problemet med de israeliska bosättningarna (= allt från israeliska husvagnar till stora bostadsområden på palestinska Västbanken).

Sätt på ljudet och klicka här >>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar