tisdag 9 mars 2010

Hipphipphurra! Jag fyller 9 månader idag

Molly gästbloggar

DETTA HAR HÄNT

Efter otal olika inläsningar om barnmat bestämde mamma sig för att samla recept och annat passande på en blogg. I huvudet på en grön mamma startades alltså i en anda av behov att samla kunskap eftersom det säkert finns fler sköna gröna mammor och pappor.

Jag ätit mig igenom ett otalig olika
puréer och mos. Nu börjar mamma och pappa severa mat med lite mer tuggmotstånd och det är väl OK, men jag gillar fortfarande mosat - gärna med vitlök i. Det bästa med de där lite större bitarna är att jag också får hålla i en del saker själv och stoppa i munnen. Inte helt enkelt, men jag försöker förklara för mamma och pappa att om jag får försöka många gånger och gärna kladda lite så lär jag mig. Pappa brukar ge mig extra smörgåsrån när bara han och jag äter. Mamma säger att det är kex och att de är för fika. Hon är från Sverige och där fikar man mycket. Kanske därför hon försöker vara hård på det där.

Ibland vill jag inte äta om jag inte får vara delaktig och hålla i en egen sked. Mamma om någon borde ju veta att hur det där med delaktighet fungerar, men ibland glömmer hon och då behövs en liten påminnelse.

Efterrätten är en höjdare, banan går alltid in och det är ju bra att mamma och pappa handlar eko-bananer både för miljön och näringsinnehållet. Det senaste i efterrättsväg är passionsfrukt. Lite slemmig men en riktig höjdare gärna blandat med lite banan. Andra nya saker jag ätit under den senaste månaden:

Sej
Jag bor ju på en ö så det är nog bäst att jag lär mig äta fisk. Min farfar brukar lägga nät så det är ju kul att äta vad han fångat.

Tofu
Jag gillade det, men fick nog lite mycket på samma dag. Magen blev liksom lite hård.

Tomat
När jag och mamma åkte färja fick jag smaka lite plock från hennes tallrik. Bland annat tomat som inte var tillagad var en god sak att smaka.

Grädde
Hos mammas kompis Frida fick jag smaka lite grädde. Kul konsistens! Jag fick bara lite för man ska vara försiktig med
mjölkprodukter så här i min ålder, men lite smakprover tycker mamma är OK.

Messmör
Min mormor är helt galen i messmör så jag fick prova lite på en macka när jag var där och hälsade på. Det gick ned, vad annat kan jag säga. Lite speciellt och sötare än vad jag brukar få men tydligen var det mycket järn i det så mamma sa att det var OK fast det är en mjölkprodukt.

Burkmat
Mamma köpte burkmat igen när vi skulle resa. Alltså - jag gillar det inte. "Kolla hon får nästan kvälvningar ropade mormor" och så slutade den matstunden. Jag förstår att det kan vara praktiskt med de där burkarna men hittills här jag inte smakat någon som fallit mig i smaken.

I väntan på granatäpple
Mammas kompis Yulia tipsade om granatäpple så nu har vi det hemma och snart ska jag få prova. Perfekt plockmat tydligen.

Annat uppdatering
När jag fyllde 7 månader samlades de olika råvaror som jag ätit i ett blogginlägg
>>>
Efter åtta månader uppdaterades listan
>>>

Kram Molly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar