tisdag 7 februari 2012

En sockerbagare

Bild från förra årets vegetariska kvällsmat...


Vilken tur att jag får vara hemma. Och, vilken tur att jag var tillbaks och jobbade mellan Agnes och Molly, annars hade jag nog inte riktigt sett tjusningen. Nu passar jag på att vara lite extra huslig. Eller, det är min referensram på att baka egna fastlagsbullar/semlor .

Tack vare bloggen "Bli rik i ditt liv!" hittade jag ett riktigt bra recept på semlor. Jag hade inte riktigt 50 g jäst hemma eftersom knappa 12 g använts till pizza tidigare, men det fungerade ändå.

Det var till och med mer än så. Det blev riktigt lyckat! Jag kunde inte riktigt rulla bullarna men jag delade degen i lagom stora bitar som blev hyfsat runda. Och mjuka. Och goda.

2 kommentarer:

  1. vad roligt att du också testade! vad bra att veta att det räcker med 12 g jäst! Härlig bild också :-) Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Oj, nej! Sambon hade tagit 10-12 g jäst så jag använde typ 40 g. Men kanske det skulle räcka med 12 g, men med längre jäsningstid. Det är väl så med all bakning egentligen.

    SvaraRadera