måndag 27 februari 2012

Loppisfynd


Igår drog jag och Åsa ut på loppisäventyr till en kvinna som skulle flytta till mindre och bjöd hem folk till sitt hus för att köpa bort det hon inte ville flytta med. En rolig idé och lite lustigt att gå och rota i någons skåp och lådor. Kanske var det därför som jag hittade den i princip nya gjutjärnsgrytan först efter typ tredje varvet i köket?


Det är något som jag iallafall lärt mig nu när jag mer och mer handlar på loppis. Det tar tid att hitta saker och jag ser inte fynden direkt utan måste gå en extra runda, eller två för att ta in allt (och sortera bort krimskramset).


Gjutjärnsgrytan visade sig vara en ostfonduegryta men den fungerade helt bra att laga dagens grönsaksgryta i också. Jag tog grytan, ett medicinskåp, en äppelurkärnare (som jag riktigt var på jakt efter) och lite annat smått och gott till en summa under grytans inköpspris på 549 kr. Jag tror minsann att jag börjar bli hyfast bra på det här med loppis.


Ett rengöringstips för gjutjärn är salt. Diskmedel är big NO NO, men köper man loppis så vill man ju göra rent den extra och inte bara använda hett vatten. Detta testades på vår egna gamla panna i helgen och jag följde "Morotslivs" instruktioner:


Storstäda stekpannan
Häll grovsalt i din stekpanna så att botten täcks med ett ca 5mm tjockt lager. Sätt pannan på spisen och ha värmen på max, låt stå i ca 30 minuter. Skaka om emellanåt. Saltet kommer nu att dra ur allt fastbränt fett ur pannan så att den blir fin igen. Häll sen bort saltet och låt pannan svalna.


Du kan sen även olja in din stekpanna för att undvika att maten bränner fast de första gångerna. Häll olja i pannan så att det täcker hela botten. Sätt pannan på spisen på mycket svag värme. Låt oljan sakta värmas in i pannan i ca 15 minuter. Skaka hela tiden, om den torkar ur små fläckar så har du för hög värme. Häll sen bort all olja och torka ur pannan med vanligt hushållspapper.

2 kommentarer:

  1. Åh, det där ska jag göra med vår stekpanna hemma sim både blivit lite torr och bränd.

    SvaraRadera
  2. Freechip 1 Juta Rupiah di www.bolavita.site Agen J-U-D-I Nomor Satu di Indonesia yang sudah berdiri lama ! Aman dan Mudah di akses !

    Transaksi 24 Jam Online Tanpa Libur ! Daftarkan diri kamu sekarang juga !

    Hubungi Cs kami yang bertugas :
    WA : +62812-2222-995
    Line : cs_bolavita
    WeChat : BOLAITA
    BBM : BOLAVITA

    SvaraRadera